СТАНІСЛАВ ЛАСИЦЯ. ЧЕРКАСЬКИЙ КНИЖКОВИЙ ФЕСТИВАЛЬ: ВІДКРИТТЯ НОВОГО ЛІТЕРАТУРНОГО МІСТА
Останнім часом в Україні з’являються нові книжкові фестивалі в регіонах – до вже відомих “Meridian Czernowitz” та “Intermezzo” (Вінниця) нещодавно доєдналися Запорізька книжкова толока, Житомирський книжковий форум “ДієСлово”, Південний фестиваль книги та читання “Книжковий Миколай” (Херсон) та інші, які з більшим чи меншим успіхом залучають людей до читання й зацікавлення культурою.
Черкаси не часто згадують серед тих міст України, де вирує літературне життя: сюди рідко їдуть з презентаціями, тут не надто розвинена мережа книгарень, звідси поступає мало новин, пов’язаних з літературним процесом.
Щодо Черкаського книжкового фестивалю, який відбувався 7 – 9 квітня, очікування були скромними. Натомість на подію приїхали близько 40 видавництв, біля 60 авторів і лекторів, а за всі дні різні заходи відвідали коло 7 тисяч черкащан. Видавниці говорять про добрі продажі, а автори здивовані кількістю відвідувачів заходів. Так само вражає високий рівень організації, кількість і якість волонтерів, зацікавленість ЗМІ, навіть якість дизайну реклами.
Фестиваль відбувався у Черкаській обласній філармонії, де на першому поверсі був книжковий ринок, а на другому – кілька локацій для зустрічей і майстер-класів. Приміщення було прикрашене інсталяціями на теми літератури й читання, щогодини відбувалися розіграші книжок. Крім цього, частина заходів відбувалася у міських бібліотеках та інших локаціях.
До Черкас з презентаціями приїхали Володимир В’ятрович, Мирослав Дочинець, Міла Іванцова, Павло Коробчук, Вано Крюґер, Олександр Михед, Лесь Подерв’янський, Василь Шкляр та інші автори. Крім цього, відбулося кілька лекцій та дискусій, що викликали особливу активність відвідувачів, – як от “Хороші хлопці фінішують першими: прокрастинація в театрі та літературі” (модератори Л. Серняк і Є. Якубовська), “Ребрендинг в соціокультурній сфері, або Як немодне зробити модним” (лекторка Т. Пилипець), розмова про ініціативу “Приватна урбаністика” (А. Левкова).
Насправді цей фестиваль має передісторію, інший проект, організований громадською організацією “Книжковий маестро” та, зокрема, Людмилою Фіть, натхненницею фестивалю.
Акція “ЧЕчитка” полягала в тому, що черкащани протягом року читали відібрані організацією книжки сучасної української літератури 2016 р., оцінювали їх, зважаючи на критерії спеціальної анкети, а також публікували відгук на книжку в соцмережах. “ЧЕчитка” зібрала досить велику кількість читачів, що засвідчило цікавість мешканців Черкас до сучасного літпроцесу. Так, найпопулярнішими романами, за версією читачів, стали “Цензор снів” Юрія Винничука, “Зазирни у мої сни” Макса Кідрука і “Тут і тепер” Ірен Роздобудько.
Участь у Черкаському книжковому фестивалі взяв і “Смолоскип”. Пропри дуже обмежений простір торгової частини заходу, смолоскипівці привезли із собою багато книжок. Звісно, найбільш популярним виявилося видання “Вибраних творів” Василя Сиимоненка. Це й не дивно, адже поет жив і працював у Черкасах, тут і помер, а кабінет-музей у редакції газети, де працював Василь Симоненко, знаходиться через дорогу від Обласної Філармонії – місця проведення фестивалю.
Ще однією книжкою, що викликала у черкащан непідробний інтерес стала “1930. УСРР. Повстання” Володимира Тиліщака. В рамках фестивалю відбулася й презентація даної книжки, організована спільно “Смолоскипом” і Українським інститутутом національної пам’яті. Автор розповів присутнім про причини виникнення повстань, їх логіку та зв’язок із подіями Голодомору. Особливе зацікавлення викликали розповіді про події на черкащині – “останнього холодноярця “ Степана Блажевського та так звану справу Гренадерів, сфабриковану з чуток, про загін повстанців з Холодного Яру. Презентація пройшла успішно навіть попри дуже сильних “конкурентів” – адже поруч відбувалася зустріч із братами Капрановими.
Така увага черкасців до книжки свідчить про те, що про Черкаси як літературне місто ми ще почуємо.