1. Домівка
  2. Статті
  3. Наталія Рудніченко. Осінь–зима’2009: музичний постскриптум з політичним підтекстом

Наталія Рудніченко. Осінь–зима’2009: музичний постскриптум з політичним підтекстом

Чи може чимось здивувати український шоу-бізнес українського слухача та глядача у нелегкі часи світової фінансової кризи? Таке питання я ставила собі на початку осені, повернувшись з літньої відпустки. На телебаченні – новий сезон, а ось чи стане він новим сезоном української музики…

Власне початок музичної осені-2009 ознаменували щонайменше два гучних музичних дійства. Перше – це святкування 20-річчя знаменитого фестивалю «Червона Рута». До нього довго готувалися, приїжджав Президент України, а… а вийшло як завжди.

По-перше, з екрану ТВ картинка виглядала не надто яскравою. Звісно, цей фестиваль пов’язаний з іменем Володимира Івасюка, тому високу тональність заходу можна частково виправдати. Але, з іншого боку, «Червона рута» відкрила свого часу безліч молодих та симпатичних співаків, наприклад, Марію Бурмаку, Кузьму Скрябіна чи ТНМК. Тому радісний молодий запал – ось, здавалось, якою мала б бути загальна атмосфера. Та організатори фесту, напевне, думали інакше і тому на головній чернівецькій сцені панував мало не революційний настрій. Ми будемо боротися, бо ми українці і ми такі – таким був лейтмотив ведучого, у минулому «Ді-джея» Помаранчевого Майдану Євгена Нищука. Ми українці, а значить поборемо. Питання лише в тому – кого? Адже подібні гасла вже лунали п’ять років тому, а ми все ще боремося… Коли ж ми будемо насолоджуватися? Від музики хочеться чекати чогось приємного, але у випадку фестивалю «Червоної рути» за українською музикою чітко закріплюється патріотично-етнічний ореол.

Інакше  чим іншим можна пояснити вибір  головного переможця фестивалю  – електро-фольк «Солома-гурт». За ним також стояло кілька суб’єктивних моментів, наприклад, і той, що один з близьких родичів Соломії входив до оргкомітету фестивалю.  «Ми з кухні попали прямо на сцену», – щиро зізналась дівчина, яка є дійсно талановита, але ж… Здається, для нас українців це карма: потрапити з кухні в депутати, в Кабмін, а то й в Президенти… Тому, повертаючись до музики, цілком позитивно ставлюсь до нових музичних проектів типу Бориса Апрєля чи Насті Приходько. Ці виконавці не заперечують, що вони – креатура продюсера і їхня подальша пісенна доля залежить від особистої роботи. І це чесно: не носити лаври №1, не відчувати себе кращим кращих, а просто співати для тих, хто хоче тебе слухати.

Під час  «Червоної рути» прикро здивували й антипремії: успішність і потрібність таких співаків і музикантів як Ірина Білик, Наталя Могилевська та Ян Табачник вже давно визначає публіка. І кращого антипіару, окрім них самих, їм ніхто ніколи не робив і не зробить. Але от навіщо було навколо української музики створювати ореол негативу – незрозуміло.

Приміром, українська модна індустрія, на щастя, зуміла подолати хворобу росту, працюючи на позитив. Кілька років тому Сезони моди і Київський подіум, які були головними майданчиками щорічних модних дефіле країни, об’єднались, аби два рази на рік – навесні та восени проводити повноцінний Тиждень моди (www.www.fashionweek.com.ua). Дати вибрали таким чином, аби потрапляти в ряд з модними столицями світу – Нью-Йорком, Лондоном, Міланом, Парижем.

Українські  дизайнери стали силою, а українська мода все більше отримує визнання в світі. Ukraine Fashion Week стала потужним брендом, порядок з яким існує безліч інших показів, дефіле. Але модні тенденції країни визначає саме UFW. І що приємно, навіть у 2009 році оргкомітет модного Тижня зумів не лише провести два повноцінні сезонні покази, а й протягом року висадити свій «модний десант» в США, Греції, Росії, Франції, Дубаях, завойовуючи симпатії тамтешніх модників. До слова, український костюм, етно-мотиви присутні у моделях багатьох наших дизайнерів, але разом з тим українська мода – дуже сучасна, вона враховує урбаністичний стиль сьогодення і світовий контекст модних трендів. Сказати б – вона самодостатня. Одяг від Лілії Пустовіт з однаковим успіхом продається в Лондоні, Парижі, Сеулі, Москві та Києві, а колекції Ольги Громової з задоволенням закуповують американські байєри.

Але повернемось до музики. Інша музична супер-подія, що нині лунає на великих і малих сценах нашої країни, це всеукраїнський тур на підтримку «одного» з кандидатів у президенти України під назвою «З УкраїноЮ в серці». У співах відомих виконавців за відомих політиків нічого нового і забороненого немає. А що дивує, то це, перефразовуючи класика, поєднання в одній упряжці «про коня, і трєпєтную лань». Кількість залучених співаків демонструє гігантоманію, яка може спричинити негативне ставлення як до політика, за якого співають, так і до агіт-бригад, чиї учасники мали до цього високе слухацьке реноме.

А тепер  про тих, хто так би мовити, також працює. В один з теплих вересневих вечорів у київському театрі «Сузір’я» гурт «Мандри» презентував неочікуваний та загадковий  відеокліп на композицію «Світ». Несподівано для своїх шанувальників, котрі звикли до «Мандрів» в амплуа «етно-рок», музиканти, вбрані всі як один у чорне, під’їхали до театру на стильному авто, вийшли і почали вітатися з гостями та журналістами. Тим часом біля входу в театр з’явилася стильна білява вершниця на вороному коні. Фома допоміг їй зійти з коня. Загадковою незнайомкою виявилася  майстер спорту з кінного спорту та фотомодель львів’янка Настя Козирева, яка дебютувала у кліпі як головна героїня.

Ця презентація відразу сподобалась мені своєю вишуканістю. Адже останнім часом у Києві проводилось безліч гламурних імпрез у стилі «на людей подивитись і себе показати». У Фоми випадкових гостей не було. Осінній Ярославів Вал, вимощений шляхетною автентичною бруківкою, сутінки і романтична білявка-вершниця. Фома і Ко в чорному однозначно мене заінтригували. Невже вони вирішили відійти від дещо безшабашного іміджу вічних мандрівників? «Люди в чорному» – це однозначно виграшний варіант, але чи не стане новий імідж квитком до стандартизованого музичного мейнстріму? Адже згадаймо класні фестивалі «Рок-Екзистенція» на початку тисячоліття: груп було не дуже багато, але всі вони були класні. Фома – з тієї когорти українських музикантів, які вміли порвати зал своїм виступом. Просто взяти до рук гітару і співати. На щастя, під час невеличкого концерту в «Сузір’ї» ця енергетика збереглась.

У контексті  презентацій хоча згадати про  один молодий гурт, який дуже достойно презентував себе цього літа. Мова йде про «Guache» («Гуаш», вокаліст Іван Розін). Нещодавно команда представила свій  дебютний, англомовний альбом «Simple me», серед яких чи не єдина україномовна композиція «Сім секунд» – просто бомба. Рекомендую переглянути кліп на You tube: музика, текст, виконання, кліп – просто досконало. Отже, на вічне питання української музики, чи є україномовність текстів форматом\неформатом, відповідь одна: просто гарно співайте!