17 жовтня видавництво “Смолоскип”, видавництво “ФАКТ” та аспірантсько-магістерський семінар кафедри філології Національного Університету “Києво-Могилянська Академія” провели спільну акцію, в рамках якої мали за честь вітати у стінах будинку “Смолоскипа” знаного дослідника, філософа та правозахисника з Франції Леоніда Плюща.

У приміщенні книгарні “Смолоскипа”, котра щойно відсвяткувала перші 50 днів своєї діяльності, відбулося обговорення книги Леоніда Плюща “Його таємниця, або “Прекрасна ложа” Хвильового”, зініційоване аспірантсько-магістерським семінаром кафедри філології НаУКМА.

Аспірантсько-магістерський семінар кафедри філології НаУКМА було засновано 3 роки тому за безпосередньої участі викладацького складу кафедри, особисто професорів Володимира Моренця, Романа Веретельника, Віри Агеєвої, Бориса Шалагінова, а також за активного сприяння професора університету міста Калґарі та багаторічного мецената “Смолоскипа” Романа Струця. Семінар проводить обговорення дисертацій аспірантів кафедри філології НаУКМА,а також модерує зустрічі з авторами найбільш резонансних сучасних досліджень в царині гуманітаристики. Цей академічний рік учасники семінару розпочали з обговорення книги п. Леоніда Плюща. А до кінця року заплановані також зустрічі з Богданом Бойчуком, Володимиром Панченком та Оксаною Забужко.

Засідання семінару, як правило, відбуваються на кафедрі філології у стінах “Києво-Могилянської Академії”, проте цього разу зустріч вирішили провести у “Смолоскипі”, аби наголосити також на право­захисній діяльності пана Леоніда Плюща, члена закор­донного представництва Української Гельсінкської Групи.

Появу друком трьох книг пана Леоніда Плюща – “Екзод Тараса Шевченка”, “У карнавалі історії” та “Його таємниця, або “Прекрасна ложа” Хвильового” уможливило київське видавництво “Факт”. Присутні на зустрічі обговорили найновішу з них – книгу про Миколу Хвильового. З доповідями виступили аспірантки кафедри філології НаУКМА Наталка Іванова та Анна Протасова, в дискусії взяли участь Леонід Плющ, викладачі кафедри філології НаУКМА проф. Віра Агеєва та Людмила Кисельова, дослідники літератури 20-их років Лесь Танюк та Неллі Корнієнко. Модерував обговорення директор видавництва “Смолоскип” Ростислав Семків.

Сучасне літературознавство користується великою кількістю інструментів дослідження художнього тексту. Численні методи  інтерпретації можна поділити на дві значні групи – умовно назвемо їх “естетичною” та “ідеологічною” – котрі позначають радикально відмінні підходи до тексту, а відтак – перебувають у постійному протистоянні. Відомий американський семіотик Джонатан Каллер наголошує, що йдеться у такому протистоянні про конкуренцію між власне філологією, котра цікавиться найперше самим літературним текстом та культурологією, котру більше цікавлять контексти його функціонування. Серед “естетично зорієнтованих” інструментів дослідження можна назвати британську “практичну критику”, американську “нову критику”, російський формалізм та французьткий структуралізм, естетичну критику Гарольда Блума, до “ідеологічно зорієнтованих” зараховуємо різновиди психоаналізу та марксизму, феміністичні та ґендерні, постколоніальні студії, новий історизм.

Тим часом, книга Леоніда Плюща “Його таємниця, або “Прекрасна ложа” Хвильового” демонструє докорінно інший підхід до вивчення художнього тексту, методу, котра ґрунтуюється на давній традиції екзегези, містичного вглибання у текст, дошукування в його живій тканині апеляцій до давніх потаємних кодів людської мудрості, покликаної прояснити (а не аналітично пояснити) сенс нашого існування. У книзі зроблена спроба застосувати до інтерпретації текстів Миколи Хвильового антропософські прозріння Рудольфа Штайнера, головні праці якого з’явилися наприкінці ХІХ – на початку ХХ сторіччя.

Дослідження художніх текстів Миколи Хвильового, здійснене Леонідом Плющем, не вдасться переказати у кількох словах чи звести до десятка коротких тез. Його можна поступово пізнавати, відкривати, сторінка за сторінкою прочитуючи книгу, наштовхуючись на все нові паралелі та збіги, котрі дослідник відшукує у океані сенсів художнього світу Хвильового, вперто шукаючи шлях не назовні, а вглиб лабіринту його почувань та думок.

Дискусія закінчилася автограф-сесією автора, а гості “Смолоскипа” дістали нагоду поспілкуватися з ним особисто.


Виступає Леонід Плющ


Поспілкуватись з Леонідом Плющем прийшли представники різних поколінь


Віра Агеєва


Лесь Танюк

Тільки зареєстровані користувачі можуть залишати коментарі.